Personal Trainer Zaandam
Testimonial van Carmen
11 juni 2017
Personal Trainer Zaandam
Testimonial van Tamara
24 juni 2017
Eetbuien! Wat is het en wat kunnen we er tegen doen?

Hulp bij het weerstaan van een eetbui

Iedereen heeft last van eetbuien en het is niet iets om je voor te schamen.
Voor de één is een eetbui een koekje te veel en voor de ander de hele kast leeg eten.
Het vervelende is dat we meestal niet weten te stoppen met eten, maar hoe komt dat nu eigenlijk?

Wat is een eetbui?

Tijdens een eetbui wil je iets zoets of vets eten. Meestal eet je totdat je er misselijk van wordt. De drang naar eten is moeilijk tegen te gaan. Je baalt van jezelf dat je het weer zover hebt laten komen, maar waar komen de eetbuiten nou vandaan?

De oorzaak van eetbuien

Er zijn 3 mogelijke oorzaken tot eetbuiten.

  • Psychische
  • Fysiek
  • Een gewoonte

Een psychische eetbui wordt ook wel emotie eten genoemd.
Tijdens een eetbui ga je niet eten omdat je honger hebt. Je hebt lekkere trek en je ziet de chocolade reep door de dichte kastdeur heen branden.
De lekkere trek kan opkomen door emoties zoals verveling, verdrietig, boos en vergeet vooral stress niet. Iets waar veel mensen regelmatig mee te maken hebben.
Meestal komt een eetbui op om jezelf te troosten. ‘’Ik heb zo mijn best gedaan de afgelopen periode… Ik mag nu wel een koekje’’ of ‘’ik verveel me’’. Je trekt een zak chips open, legt deze naast je neer en voor je het weet is de zak leeg.
Na een eetbui krijg je een schuldgevoel. ‘’Waarom heb ik dit zover laten komen’’?
Je krijgt een negatieve vicieuze cirkel doordat er allemaal emoties mee spelen.

Een fysieke eetbui creëer je als je te weinig of te lang geleden hebt gegeten. Je lichaam wilt voedingstoffen binnen krijgen omdat je ontzettende trek hebt. De drang naar eten wordt zo extreem dat je een eetbui veroorzaakt.

Een eetbui als gewoonte is ook een mogelijkheid. Je lichaam raakt gewend aan gewoontes zoals tandenpoetsen en je schoenen aan doen voordat je naar buiten loopt. Een koekje bij de koffie kan een gewoonte zijn maar ook thuis komen van een drukke dag wat je afreageert met eten. Als dit meerdere malen gebeurd gaat je lichaam aan dit patroon wennen en zal het steeds om een eetbui gaan vragen.

Wat kunnen we tegen eetbuien doen?

  • Eerst moet je het patroon van je eetbui onderzoeken.
    Het is heel goed om bewust te worden van waar je eetbuien vandaan komen. Pas als je dit weet kan je er iets aan gaan doen.
    Welk risico veroorzaakt een eetbui? Stress of verveling? Hoe zou je dit kunnen oplossen zodat je geen eetbui krijgt? Een ontspanningsmassage tegen de stress of een uurtje sporten tegen verveling.
  • Een gezond voedingspatroon.
    Het is echt mogelijk om je eetbuien tegen te gaan. Door een gezond voedingspatroon te volgen leer je om de eetgewoontes onder controle te krijgen.
  • Eet gezond en regelmatig, drink voldoende water en zorg dat je geen honger gevoel krijgt wat een eetbui kan veroorzaken.
  • Volg vooral GEEN crash dieet.
    Door een dieet te volgen ga je minder eten en jezelf eten verbieden. Dit werkt averechts. Je mag af en toe echt wel iets lekkers eten. Dan blijft het lekker, je zult er meer van genieten en je legt jezelf geen verbod op zodat het makkelijker wordt om het vol te houden. Je zult merken dat je steeds minder behoefte krijgt in lekker eten.
  • Durf je emoties te tonen.
    Voel je ellendig, huil je ogen uit je hoofd, stampvoet uit woede of grom en schreeuw het uit van boosheid. Maar voel! Zodra jij je gevoelens de ruimte gaat geven nemen de eetbuien af.
  • Accepteer wie je bent.
    De oplossing ligt niet in het eten maar werk aan jezelf en een gezonde toekomst.

Wil jij een extra steun in de rug? Neem contact op voor meer informatie op het gebied van Personal Training, voedingsadvies en mental coaching.

 

Wendy Schaar Personal Training

 

Bron: Vrij van eetstoornissen, Gezond afvallen voor iedereen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *