Small group training
Small Group Training
5 augustus 2017
Testimonial van Michel
24 september 2017
De gevolgen van alcohol gebruik en jouw trainingsresultaat

Trainen en alcohol gaan niet samen, maar dat wisten wij eigenlijk allemaal wel. Toch laten wij ons regelmatig verleiden ‘omdat het zo gezellig is’.
Ik laat jullie nu lezen wat alcohol met je opgebouwde trainingsprestaties doet!

Waarom is alcohol negatief voor jouw trainingsprestaties?

Alcohol verstoort verschillende processen in het lichaam waarvan de belangrijkste je vetverbranding, spieropbouw en herstel.
Jouw lichaam ziet alcohol als een vergif, daarom wilt jouw lichaam zo snel mogelijk de alcohol verwerken. Hierdoor stopt onder andere het verbrandingsproces.

Wist jij dat een glaasje alcohol er voor kan zorgen dat jouw vetbranding met 70% daalt?

Alcohol maakt ook cortisol aan. Cortisol word in je lichaam aangemaakt zodra je te veel stress hebt. Het zorgt er voor dat jouw lichaam de stress tijdelijk aankan. Als er door alcohol te veel cortisol word aangemaakt worden je spieren afgebroken en herstellen zij minder snel.

Spierherstel wordt ook tegen gehouden doordat alcohol het fosforylatie proces afremt. Tijdens dit proces hechten fosfaatgroepen zich aan de spieren waardoor ze meer energie krijgen en groeien. Doordat jij alcohol drinkt remt dit proces en hebben jouw spieren meer moeite om te herstellen en groeien.

Testosteron is een wel bekende hormoon welke erg belangrijk is bij spieropbouw. Dit proces word verlaagd op het moment dat jij alcohol drinkt

Wist jij dat jouw testosteron gehalte met maar liefst 7% daalt als jij drie tot vier glazen alcohol drinkt?

Ken jij dat. We hebben een glaasje te veel gedronken gisteravond en je word wakker met een vreselijke kater? Dit proces komt door vocht te kort. Alcohol droogt je lichaam uit en vocht is nou net wat jouw spieren nodig hebben om te groeien.

Kom je aan van alcohol?

Relatief gezien is 1 gram alcohol 7 kcal en dat is niet eens zo heel veel, maar alcohol geeft daar in tegen geen verzadigd gevoel en deze kcal zijn dus nutteloos. Na een aantal drankjes heb je heel wat calorieën binnen en nog steeds honger. Ook heb je minder controle over je impulsen na het drinken van alcohol. Je gaat eerder een lekkere Turkse pizza halen dan thuis een gezonde salade maken. Of niet soms? Dus we kunnen de conclusie trekken dat we van alcohol aankomen!

Betekent dit het einde van jouw alcoholische drankjes?
Nee, natuurlijk mag je af en toe een drankje nemen. Doe dit alleen met mate want het gaat jouw trainingsresultaten niet bevorderen.

 

Wendy Schaar | Personal Trainer Zaandam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *