Personal Trainer Zaandam
Testimonial van Tamara
24 juni 2017
Personal Trainer Zaandam
Testimonial van Marianne
20 juli 2017
Gezonde tips op vakantie

Gezond voedings tip op vakantie

We gaan op vakantie. We drinken een glaasje teveel, bij dat glaasje teveel eten we een gefrituurde borrelhap en we ontbijten uitgebreider dan we normaal doen. Veel mensen komen standaard een paar kilo aan op vakantie. Onderweg naar huis spreken we met onszelf af: “vanaf morgen ga ik weer streng opletten.”

Ik ben absoluut helemaal vóór om te genieten op vakantie, maar je kunt je wel afvragen of het goed voor je lichaam is om in twee weken een paar kilo aan te komen en die vervolgens zo snel mogelijk weer kwijt wilt raken, want dat is wat er bij veel mensen op vakantie gebeurt. Gezond eten op vakantie kan nog best een uitdaging zijn.
Hierbij geef ik een aantal tips.

 

Gezond eten onderweg

Het begint allemaal met de reis naar je bestemming. Of je nu met de trein, auto of het vliegtuig reist, het kan een behoorlijke uitdaging zijn om onderweg een fatsoenlijke maaltijd te krijgen. Het word je niet makkelijk gemaakt. Achter de douane zijn ontzettend veel fastfood eetgelegenheden. Er is wel een smoothiebar en je zou sushi kunnen eten, maar je bent een hele hoop geld kwijt en het zijn niet echt uitgebreide/vullende maaltijden.

Dit kan anders! Hoe dan? Door zelf eten mee te nemen natuurlijk.
En dan heb ik het niet over die krentenbollen met een plakje kaas. Wie wordt er nou vrolijk van z’n geplet geval met zweterige kaas ertussen? Gezond eten meenemen op reis kan echt heel anders. Voor sommige suggesties die ik geef ben je iets meer tijd kwijt. Maar goed, dan heb je ook iets.
Houd er rekening mee als je gaat vliegen dat je niet meer dan 100 ml vloeistof mee mag nemen. Ook gaan ze bij de security niet blij zijn als je een mesje in je handtas vervoert. Kan jij nog tien keer zeggen: “maar dat is om mijn avocado open te snijden als ik in het vliegtuig zit’’! Ze zullen je meewarig aankijken en je ‘wapens’ afnemen. Zeg maar dag tegen je avocado, want dat gaat hem niet worden.

De volgende ideeën zijn makkelijk om mee te nemen, bijvoorbeeld in een plastic bakje. Hoewel je misschien iets meer tijd kwijt bent, dan wanneer je toch voor die kleffe krentenbol gaat, zijn het stuk voor stuk eenvoudige gerechten om te maken.

  • Koude wraps
  • Sushi
  • Gedroogd fruit
  • Gezonde noten
  • Fruit of rauwkost
  • Eierkoeken
  • Zelfgemaakte gezonden tussendoortjes zoals appelchips of havermout bananen koek


Informatie is macht

Stel je bent veganist of je hebt een glutenallergie. Dan moet je goed voorbereid zijn. Het is eigenlijk meer voorpret dan voorbereiden. Zoeken naar heerlijke restaurants om te eten barretjes om gezellig te zitten in plaatsen die je gaat bezoeken.
Maak notities in je telefoon met de adressen. Je hoeft je daar echt niet streng aan te houden, maar stel je bent op pad en je kunt niets vinden. Dan heb je altijd die notities nog.


Vasthouden aan ‘normale’ patronen
Waarom zou je op vakantie zoveel meer gaan eten? Om overvol en met buikpijn naar bed te gaan? Natuurlijk, je bent op vakantie en je wilt je dagelijkse sleur misschien een beetje loslaten, maar wat nou als een verandering in je eetpatroon ervoor zorgt dat je je niet goed voelt. Stel, je bent overgevoelig voor tarwe en je weet dat je buikpijn krijgt als je brood eet. Ga je dan toch die lekkere zoete broodjes van de bakker eten als ontbijt, ondanks het feit dat je weet dat je je ‘s middags niet goed zult voelen? Of houd je je vast aan je normale patroon, in hoeverre dat kan, en ontbijt je zoals je dat altijd doet?

Wanneer je in een vakantiehuis of een appartement met een keuken zit kun je alle kanten op. Maar als je in een hotel of een bed and breakfast zit is het iets lastiger. Je kunt niet verwachten dat je alles op maat kunt bestellen en dat er voor jou een special menu op tafel worden geserveerd. Wat je wel kan doen is naar de markt gaan of naar een plaatselijke supermarkt en lekker groentes en fruit kopen. Groeten en fruit kan altijd. Daarbij komt dat het lekker en fris is met het warme weer.


Zorg dat je voldoende drinkt
… en dan bedoelen ik geen wijn, bier of cocktails. Als je op vakantie bent wil het er nog wel eens bij inschieten om voldoende water te drinken. Zonde, want het hoeft helemaal niet lastig te zijn. Neem een drinkfles mee en vul deze een paar keer per dag. Als je op een bestemming bent waar je het water niet uit de kraan kunt drinken is het misschien handig om één keer per dag een grote fles water te kopen en hiermee je eigen drinkfles steeds bij te vullen.

Een andere manier om je vocht op peil te houden is het drinken van (verse) kruiden. Koop een stuk gember, een bosje munt en een paar citroenen en je hebt heerlijke thee. Of neem een paar zakjes van je favoriete kruidenthee mee van huis. Thee zetten kan vaak in het meest crappy hotel en hoe lekker is het om ‘s avonds op je bed neer te ploffen en even bij te komen van de dag met een beker thee erbij? Gember kan je trouwens ook helpen als je last hebt van je maag of darmen, dus een stuk gember kopen is echt geen slecht idee.


Go with the flow
Ga je op vakantie naar een zonnig oord en zijn de mensen daar gewend om later te eten dan wij doen? Ga gewoon een beetje mee in dat ritme. Ontbijt wat later en brunch/lunch wat uitgebreider. In veel Mediterrane landen eten de mensen ‘s avonds pas rond tien, elf uur ‘s avonds. Misschien vind je het te heftig om op dat tijdstip nog uitgebreid te tafelen en ben je bang dat je daarna niet goed kan slapen. Houd het dan ‘s avonds lekker simpel en eet, ter compensatie van de uitgebreide lunch, een soepje of een salade.

Je lichaam is prima in staat om aan te geven waar het behoefte aan heeft. Is het enorm warm op je reisbestemming? Dan zal je lichaam waarschijnlijk aangeven dat het behoefte heeft aan lichtere maaltijden en meer drinken. Heb je een actieve vakantie? Dan is het logisch dat je het niet op een paar crackers gaat redden. Go with the flow en luister goed naar wat je lichaam van je vraagt.

Het feit dat je op vakantie bent, hoeft niet te betekenen dat je alle remmen losgooit. Misschien concludeer je voor jezelf dat je je er niet bepaald beter door gaat voelen. Veel mensen komen met een opgeblazen gevoel, een paar kilo zwaarder, met darmklachten of met een slechte huid thuis. Hoe zonde is dat eigenlijk, want na een vakantie zou je je energiek en opgeladen moeten voelen.


Klik hier voor meer voedingsadvies

Wendy schaar | Personal Trainer Zaandam

 

Bron: de groene meisjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *