bindweefselmassage
Verschil tussen fysiotherapeut en sportmasseur
6 maart 2021
Sporten na je bevalling
27 maart 2021

Lockdown. Thuis trainen of niks doen?

We voelen het allemaal. Tijdens de lockdown missen we steeds meer zelfdiscipline. Niet alleen jij, maar veel mensen om je heen hebben geen tot weinig motivatie. Het pakken van de fles wijn en een zak chips is verleidelijker dan je sportkleding aantrekken en een gezonde salade maken. Maar wat kunnen we doen om je uit deze sleur te trekken?

Thuis of buiten?

Eerst moet je afwegen of je thuis of buiten wilt gaan trainen. Wat kun en heb je thuis en wat kun je buiten?

Wil je alleen trainen of met meerderen? Wanneer je er meer discipline uit haalt om met iemand samen te gaan trainen, dan is dat een hele goede stok achter de deur. Spreek wel samen af dat je écht gaat en als de één geen zin heeft, de ander je gewoon van de bank moet trekken i.p.v. met jou op de bank gaan zitten….

Thuis en buiten is grotendeels op lichaamsgewicht trainen, maar er zijn genoeg mensen die toch wat materialen thuis hebben en die kun je wellicht ook meenemen naar buiten. Kleine spulletjes passen al snel in een tas zodat je met de fiets naar een geschikte locatie kan fietsen.

Ik denk persoonlijk dat thuis een groter obstakel is dan buiten trainen.
De meeste mensen werken nu vanuit huis. De muren komen zo een beetje op je af. Ga je het dan voor elkaar krijgen om ook thuis te gaan trainen? Of blijf je liever thuis zodat je ongestoord je ding kan doen. Alles is prima natuurlijk.
En met je trainingsmaatje, kan je ook in je tuin gaan trainen.

Waar sport je buiten?

Voel je niet bekeken of ‘’daar sta je dan’’ gevoel.
Er zijn nu heel veel mensen die naar buiten gaan om te bewegen en trainen dus er is niets geks aan.
Zoek een veldje in de buurt zodat je niet ver van huis hoeft. Tegenwoordig zijn er ook veel locaties waar klimrekken voor volwassenen aanwezig zijn. Hier komen genoeg mensen om te trainen. Dan ben je niet helemaal alleen mocht je dat fijn vinden. Pak de fiets en rijd een rondje in jouw buurt om te zien waar jij kan gaan sporten.

Slim plannen

Het is handig om je training slim in te plannen. Denk hierbij aan: ’s ochtends voordat je begint met werken. Hup, die sportkleding aan en gaan met die banaan!

’s Middags tijdens je lunchpauze. Veel mensen kunnen achter hun laptop lunchen en hebben zeker een uur de tijd om even de benen te strekken. Plan je lunchpauze wat eerder zodat je kan sporten en daarna direct kan gaan eten.

’s Middags na het werk. Laptop dicht en gelijk omkleden! Wanneer je andere dingen gaat doen is de kans groter dat jij jezelf eronderuit praat.

’s Avonds. Wanneer je voldoende motivatie hebt is het een optie om ’s avonds na het eten te gaan trainen, maar pas op dat de bank niet te verleidelijk wordt.

Deze 4 punten staat in de juiste volgorde van meeste succes naar minste succes, maar dit is wel persoonsafhankelijk. De ene sport liever ’s ochtends en de ander ’s avonds. Dan gaat het nu niet om wanneer je liever sport, maar wanneer heet de grootste kans van slagen heeft om te gaan trainen. Dus als je daar je wekker een uur eerder voor moet zetten dan zou ik zeggen, doen!

Hoe ziet de training eruit?

Ga iets doen wat je leuk vindt. Of dit nou een Zumba lesje of een HIIT-training via YouTube is, een cardio workout of krachttraining. Op YouTube word je nu overspoelt met workouts, maar deze workouts doe je eerder thuis dan buiten. Cardio en krachttraining is zowel buiten als thuis te doen.

Wees creatief, zoek apps op voor workouts of vraag een online personal trainer voor hulp.

Ik heb een aantal voorbeelden gemaakt om je op weg te helpen.

Heb je wat hulp nodig om op weg te komen en goed met je voeding aan de slag te gaan? Overweeg dan om met online personal training te starten.
Neem contact met mij op voor meer informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *