Testimonial van Michel
24 september 2017
Personal Trainer Zaandam
Testimonial van Angela
28 oktober 2017
Rugpijn. Wat kunnen wij er tegen doen?

2 jaar geleden ging ik naar de fysiotherapeut omdat ik een blessure had opgelopen aan mijn kuiten. De oorzaak van mijn pijn kwam echter niet uit mijn kuiten maar uit mijn rug. Veel mensen hebben last van lage rug klachten maar hoe kunnen we onze rug helpen?

Waardoor ontstaat rugpijn?

Rugpijn is bijna altijd de oorzaak van gebrek aan beweging, stress en overgewicht. Gek genoeg zijn het niet de bouwvakkers, handarbeiders en topsporters die het meeste over rugpijn klagen, maar mensen met een kantoorbaan.
Met een kantoorbaan zit je vaak 9 uur op een dag. We reizen zo’n 1,5 uur naar het werk en weer terug en we slapen gemiddeld 7 uur per nacht. Veel tijd om te bewegen is er niet. Ga eens na hoeveel jijzelf op een dag zit of ligt. Schrikbarend is het niet?

Rugpijn ontstaat veelal door te vaak in dezelfde houding zitten, een verkrampte houding door verkeerd zitten of door stress en staren naar het beeldscherm. Veel mensen houden onbewust hun hoofd een beetje scheef of naar voren gestrekt. Een beeldscherm dat niet goed afgesteld staat of slechte ogen die niet gecorrigeerd worden dragen hieraan bij. Wanneer je een slechte houding aanneemt worden de borstspieren korter en de bovenrug wordt overstrekt. Dit leidt tot een musculaire onevenwichtigheid en in het ergste geval tot een pijnlijke bochel.

Wat kan je doen tegen rugpijn?

Belangrijk is natuurlijk ergonomisch meubilair op je werkplek. Van doorslaggevend belang bij het ontstaan van rugpijn is echter de mate van stress waarmee je te maken hebt. Rugpijn treedt bij een hoog stressniveau vaker op dan bij een laag stressniveau.

Het is goed om af en toe op te staan, je spieren te strekken en misschien een paar kleine oefeningen in je werkdag in te bouwen. Het ontspant lichaam en geest. Voor nog wat meer variatie en beweging is het daarnaast aan te raden om af en toe even een loopje te maken naar de prullenbak, de printer of de koffiemachine. Zet ze wat verder weg van het bureau, zodat je moet opstaan om iets weg te gooien, te printen of te drinken. Ook statafels of zitballen kunnen voor een goede afwisseling zorgen. Je rug is er bij gebaat om bijvoorbeeld fietsend naar het werk te gaan of in de middagpauze een wandeling te maken. Door meer te bewegen kan je de hoofdoorzaken van rugpijn voorkomen en blijf je langer vrij van pijn.

Krachttraining voor de rug

Om echt van rugpijn af te komen zal je de diepe spieren moeten gaan trainen die de ruggengraat ondersteunen. Je kan beginnen met kleine coördinatiebewegingen. Probeer maar eens met je ogen dicht op een been te gaan staan. Veel mensen kunnen dit niet lang volhouden. Je coördinatie en diepe spieren kan je ook trainen met oefeningen op een gymbal. Voor het versterken van de nekspieren, die de bovenste wervels ondersteunen, kan je een boek op je hoofd laten balanceren. Dit zijn prima oefeningen die je tijdens je kantoor werk even tussendoor kan uitvoeren. Verder is voldoende sporten natuurlijk erg belangrijk bij aan een gezonde ruggengraat.

Wil jij jouw rug versterken en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie over Personal Training.

Zitten jouw spieren vast en wil je deze los laten masseren? Maak een afspraak via mijn contact formulier of bel naar: 0612400025 voor een massage

Wendy Schaar | Personal Trainer Zaandam

 

Bron: Fitnesschicks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *