Fitness in hotels
15 juni 2019
Afvallen zonder sporten
10 augustus 2019

Slechte gewoontes afleren in je voeding

Wil jij graag slechte gewoontes afleren in je voedingspatroon, maar lukt niet dit? Kun jij niet stoppen met chocolade eten of drinken van frisdrank. Ik ga je wat tips geven wat het makkelijker maakt

Alles of niets

In de fitness industrie is het vaak ‘alles op niets’. Terwijl het helemaal niet zo zwart wit hoeft te zijn. Herken je dit: ‘Ik start morgen met mijn gezonde leefstijl en dan eet ik dit, dit en dit niet meer.’ Wie heeft dat nou nog nooit eerder gedacht? Maar het is toch niet vol te houden als je niets meer van jezelf mag en je nergens echt van kan genieten? Met als gevolg dat je het amper kan volhouden en binnen no-time terug bij af bent.
Wat je eigenlijk wilt is nieuwe gezonde gewoontes ontwikkelen waardoor je net wat lekkerder in je vel zit. Dit betekent niet dat je bepaalde voedingsmiddelen nooit meer mag, maar je gaat op zoek naar een product die uiteindelijk dezelfde voldoening gaat geven, zodat je niet het gevoel hebt dat je jezelf beperkt. Dit is tevens ook de essentie van een gezonde leefstijl: op zoek naar een betere manier van eten, in de juiste balans wat volledig aansluit bij jouw leven.

Krijg ongezonde gewoontes onder controle

Hoe zorg je ervoor dat je ongezonde producten veranderd voor gezondere varianten? Zonder enorm veel moeite te doen om dit vol te houden. Door Langzaam en geleidelijk te veranderen!
En dan denk jij: ‘Ja maar ik drink onwijs veel cola! Hoe moet ik dat ooit om gaan zetten naar gezonde drankjes?

Een voorbeeld:

Van cola ga je over op sprite. Dit is nog steeds prik, alleen prik zonder kleurstoffen. Het is helder en doorzichtig en je voelt je al een stuk gezonder omdat je dat allemaal niet binnen krijgt. Na een paar weken mix je de sprite met wat water zodat er minder prik ontstaat, maar het is nog wél aanwezig. Weer wat later ga je over op spa rood met wat citroen/ limoen erdoor zodat het meer smaak geeft. Tot slot ga je over op water. Spa rood en water zijn altijd prima om te drinken en ook met citroen, limoen of munt erdoorheen. Dat houdt het drankje net wat frisser.

Deze stapsgewijze aanpak zorgt ervoor dat je langzaamaan een gezonder product gaat wennen. Voor veel mensen werkt het namelijk niet om ineens die knop om te zetten en te stoppen. Als je jezelf goed kent en weet dat je dit wel kan, doe het dan op je eigen manier, want voor iedereen werkt dit natuurlijk anders! Dit is meer bedoeld voor mensen die echt een langzaam verloop nodig hebben om zo tot hun doel te komen. Je mag er best wat tijd voor uit trekken en doe het vooral op je eigen tempo. Dit is voor de rest van je leven!

Nieuwe gewoontes

Een voordeel van deze verandering: langzamerhand veranderen je smaakpapillen mee en passen zich aan, aan wat je eet en drinkt. Dus als je geleidelijk van de cola afstapt en uiteindelijk water drinkt, word je veel gevoeliger voor de smaak van cola. Wanneer je weer cola drinkt kan dat heel intens smaken. Dan proef je pas echt hoe zout/zoet het werkelijk is. Dit werkt voor alle producten natuurlijk zo, van gezouten nootjes naar onbewerkte nootjes, van een stuk chocolade met zeezout naar een blokje pure chocolade etc.

Soms zijn bepaalde producten zo een gewoonte en verslaving geworden dat het een flinke opgave kan zijn om ervan af te stappen. Met deze geleidelijke aanpak kan je heel ver komen, tot je ervan af stapt en het gaat zien als een traktatie voor zo nu en dan.

Het is niet goed of slecht

Het betekent niet dat het één slecht is en het ander goed. Jij hebt je eigen ongezonde gewoontes die je wilt aanpakken en dit is een hele fijne manier om daar verandering in te brengen. Gewoontes zijn namelijk acties die zo automatisch gaan, dat je er eigenlijk niet meer over nadenkt. En om dat tot in de kern te veranderen, vergt het nogal wat.

Ik hoop dat ik je met deze aanpak heb kunnen inspireren en heb kunnen activeren om je slechte gewoontes langzaam maar zeker om te zetten in iets goeds!

Wendy Schaar | Personal Training

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *