wit en bruin vetweefsel
Wit en bruin vetweefsel
7 mei 2022
sporten longaandoening
Sporten met longproblemen
2 juli 2022
sporten bij stoppen met roken

Hand crushing cigarettes over white background

Sporten helpt bij stoppen met roken

Dat roken niet gezond is weten we allemaal wel, maar stoppen met roken is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een gewoonte die je moet doorbreken en een verslaving die je moet overwinnen.

Stoppen met roken

Het gemene van nicotineverslaving is een paradox. Aan de ene kant geeft een sigaret je rust maar aan de andere kant houdt de verslaving zichzelf in stand.
Wanneer je rookt gaat er binnen een paar seconden een seintje naar je hersenen om het gelukshormonen dopamine aan te maken. Het geeft een rustgevend gevoel, maar deze is tijdelijk. Wanneer de shot is uitgewerkt daalt je dopamineniveau onder het natuurlijke niveau, waardoor jij je slechter gaat voelen dan ervoor. Dus steek je weer een sigaret op.

Ook stimuleert nicotine de aanmaak van adrenaline. Wanneer je elke dag kunstmatig de aanmaak van adrenaline stimuleert, blijf jij jezelf opjagen. Door te veel adrenaline kom je nooit echt tot rust. Veel mensen, ook die niet roken, zijn verslaafd aan adrenalinekicks.

Waarom komen mensen meestal aan die stoppen met roken?

Roken zorgt voor een verhoogde stofwisseling. Je verbrand, door te roken, dus meer calorieën. Wanneer je stopt met roken vertraagt je stofwisseling.

Als je hetzelfde blijft eten en bewegen kom je gemiddeld 2 tot 4 kilo aan in het eerste half jaar. Dit is tijdelijk. Er zijn ex-rokers die meer aankomen, maar dit komt meestal door troosteten. Troosteters vervangen een sigaret voor een calorierijk voedingsmiddel. Vooral suikers geven een kortstondige dopaminekick net als roken.

Door meer te bewegen en te zorgen dat je bloedsuikerspiegel met gezonde voeding gelijk blijft, voorkom je dat je aankomt en voel jij je beter.

Waarom sporten helpt

Heel simpel, het is een afleiding. Maar je kan natuurlijk niet 10x op een dag een rondje gaan rennen wanneer jij een sigaret wilt opsteken. Er is dus meer voor nodig dan alleen sporten. Naast dat het een afleiding is, heeft sporten nog veel meer voordelen

  • Sporten vervangt een sigaret

Sporten is een gezonde variant van nicotine. Het belonende gevoel dat ervaren wordt bij het roken van een sigaret, is een reactie in de hersenen die op dezelfde plek plaatsvindt als het gevoel dat je krijgt wanneer je sport.
Doordat er vergelijkbare stofjes worden aangemaakt bij sporten en nicotine kan sporten de behoefte van een sigaret verminderen

  • Sporten helpt tegen stress

Stoppen met roken zorgt voor een hoger stress level. Door te sporten maakt je lichaam endorfine aan. Een stofje dat ervoor zorgt dat jij je goed voelt en minder stress ervaart.

  • Sporten verbetert je conditie

Tijdens inspanning heeft je lichaam zuurstof nodig. Roken zorgt voor minder zuurstof naar de rode bloedcellen en ook je longcapaciteit neemt af. Door te stoppen met roken verbetert je conditie en houd je sporten langer vol.

  • Gezonder eten

Wanneer je sport ga je automatisch gezonder eten. Of ben jij wel eens met een zak chips op de bak geploft nadat je hard getraind hebt? De kans is klein
Gezonder eten zorgt voor minder gewichtstoename. Je voelt je energieker na gezond eten dan ongezond eten.
Gedurende dag ben je waarschijnlijk opzoek naar een vervanging voor je sigaret. Zorg dat je altijd een zakje worteltjes of anders snack groente bij je hebt. Dan heb je lekker iets om te knabbelen en heb je minder de neiging om een sigaret op te steken

 

Hulp bij stoppen met roken

Stoppen met roken is niet makkelijk maar het kan echt. Ik adviseer om hulp in te schakelen, want jij hoeft dit niet alleen te doen. De kans van slagen is groter wanneer je ondersteuning krijgt.
Ga langs de huisarts om de mogelijkheden te bespreken en neem gerust contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan betekenen op het gebied van sporten en gezonde voeding.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *