Eiwitrijke tussendoortjes
12 juni 2021
Testimonial van Marelle
10 juli 2021
trainingsschema maken

Trainingsschema maken

Veel mensen blijken zonder doel, idee of trainingsplan naar de sportschool te gaan.
Uiteindelijk loop je dan een beetje rond, pak je wat apparaten, maar wat heb je dan uiteindelijk gedaan en bereikt?
Ik ga je in deze blog uitleggen hoe jij zelf een trainingsplan kan opstellen.

Doelstelling

Bepaal eerst wat jouw doelstelling is

  • Verbetering van je fysiek
  • Spierkracht/ spiermassa
  • Conditie
  • Snelheid/explosiviteit
  • Wendbaarheid
  • Coördinatie
  • Afvallen/ Vet% verlagen

Hoe vaak ben je van plan te gaan trainen?
Wanneer jij meer spierkracht wil of gespierder er uit wil zien, gaan we het met 2x per week niet redden natuurlijk.
Ik raad aan om bij
conditietraining minimaal 3x per week te trainen. Hierbij kan je variëren in low en high intensity trainingen,
afvallen minimaal 3x per week full body schema waarbij alle spiergroepen aangesproken worden in 1 training,
spiermassa of spierkracht minimaal 4x per week met een split schema.

Kennis

Zonder research en kennis is zelf een goed trainingsschema niet verstandig.
Wellicht heb je al wat termen voorbij horen kome waarvan je geen idee hebt wat het betekend, dus ga onderzoek doen op internet. Begrijp welke spiergroepen er zijn en wat voor soort oefeningen ervoor bestaan en blijf niet hangen bij de standaard oefeningen die je nu al doet. Het is belangrijk om alle spiergroepen te trainen voor een perfecte balans. So we dont skip the leg day!

Begrijp wat het verschil is tussen supersets, dropsets, piramide sets, excentrisch of isometrisch trainen, 777 sets en HIIT en circuit trainingen. Deze variaties kan je toepassen in je trainingsschema.
Zorg ook dat je de termen progressieve overload en supercompensatie begrijpt. Dit is essentieel voor een goed resultaat.

Ik raad je aan om je trainingsschema na elke 4 à 5 weken om te gooien. Tijdens elke training kan je bijhouden welke gewichten je gebruikt en zorg je ervoor dat je na 4 à 5 weken zichtbaar resultaat behaald hebt. Daarna is het tijd dat je spieren nieuwe prikkelingen krijgen om meer vooruitgang te kunnen boeken

Conclusie

  • Bepaald je doelstelling
  • Bepaal hoeveel dagen je wilt trainen
  • Verdiep je in de theorie en samenstelling van een goed trainingsschema
  • Pas verschillenden trainingstechnieken toe
  • Kies de juiste oefeningen!

 

Wil je liever dat er een professioneel trainingsschema voor je gemaakt word? Neem dan contract met mij op voor meer informatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *