Wel of niet ontbijten?
12 januari 2019

Waarom is bewegen voor ouderen belangrijk?

We willen ouder worden, maar ons niet oud voelen. Je oud voelen betekent vaak dat je op veel vlakken merkt dat er dingen veranderen aan je lichaam. Je bent sneller moe, minder flexibel, je wordt vergeetachtig en je hebt sneller klachten aan je lichaam. Wanneer je dit zo leest, is het duidelijk dat het van belang is hier op tijd aandacht aan te besteden

Wie worden er verstaan onder ‘’ouderen’’?

Laten wij eerst even terug komen op het woord ‘’ouderen’’. Wat word hier onder verstaan? Want er zijn voldoende mensen die zich niet tot de ‘’ouderen’’ voelen en ik vind dat alleen maar een goed teken. Volgens de Dikke van Dale worden ouderen gezien als 65-plusser.

Waarom moeten ouderen bewegen?

Heel simpel gezegd helpt bewegen om fit te blijven. Bewegen zorgt er namelijk voor dat het verouderingsproces geremd wordt. Sporten is goed voor je motoriek, je geheugen, ademhaling en longcapaciteit, bloedcirculatie, spieren en botten. Sporten verkleint het risico op botbreuken, het heeft een positieve invloed op de mentale gezondheid en je blijft langer zelfredzaam. Reden genoeg dus om lekker in beweging te komen.

Wel is het belangrijk je te realiseren dat sporten op oudere leeftijd ook risico’s met zich meebrengt. Zo is er bijvoorbeeld meer kans op blessures en duurt de genezing van een blessures langer. Het is dus van belang te bewegen onder deskundige begeleiding. Een Personal Trainer zorgt voor een goede opbouw en ondersteuning, wat blessures helpt voorkomen.

Wat is de beweegnorm voor ouderen?

Om je gezondheid als 65-plusser te onderhouden is minimaal 150 minuten per week matig tot intensief bewegen, verspreid over verschillende dagen, noodzakelijk volgens de beweegrichtlijnen. Dit kun je behalen door te zwemmen, wandelen, fietsen maar ook boodschappen doen en het huishouden behoren hieronder. Ook raden de beweegrichtlijnen ouderen aan om minimaal twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen, gecombineerd met balansoefeningen om spierafname en botontkalking te beperken.

Welke sporten zijn geschikt voor ouderen?

Fitness, wandelen, fietsen, zwemmen, tennis, hardlopen en ook yoga of andere groepslessen zijn zeer geschikt voor de leeftijd 55- tot 65-jarigen. Onder 65- tot 79-jarigen is zowel zwemmen, gym, yoga en golf populair. Sporten onder begeleiding van een Personal Trainer is voor elke leeftijd mogelijk omdat het programma op maat gemaakt word en je altijd onder begeleiding met jou Personal Trainer aan het trainen bent.

Wendy Schaar Personal Training

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *