Zwaar tillen tijdens je zwangerschap
Zwaar tillen tijdens je zwangerschap
1 oktober 2022
hoe maak ik fitness leuk

Hoe maak ik fitness leuk?

Veel mensen vinden sporten in de sportschool niet leuk. Daardoor krijg ik regelmatig de vraag hoe ze de motivatie kunnen vinden om het leuk te maken en te houden.

Onthoud ten eerste dat niet iedereen dezelfde sport leuk vindt. Als fitness echt niet jouw ding is, raad ik je aan om een sport te zoeken die je wel leuk vindt om te doen. Dat is veel belangrijker natuurlijk dan jezelf dwingen iets leuk te moeten vinden.

Maar hopelijk kan ik je met onderstaande tips wel op weg helpen!

Plan van aanpak

Bedenk van tevoren wat je doel is met trainen. Houd de oefeningen bij die je doet en noteer de gewichten zodat jij je vooruitgang bij kan houden.
Zorg ervoor dat je aanpak past bij je doel. Wil je gewicht verliezen? Plan dan elke maand een weegmoment in. Wil jij je conditie verbeteren? Doe dan een conditie test en herhaal deze na een maand.

Wanneer jij alles gaat bijhouden, ga je vooruitgang zien en dat werkt super motiverend!
Wanneer je merkt dat het niet werkt wat je doet, schakel dan een personal trainer in om jou verder op weg te helpen.

Afwisseling

Een veel gemaakte fout is constant hetzelfde blijven doen. Je lichaam went aan de training en daardoor ga ja nauwelijks vooruitgang merken. Dus zorg dat je elke 4 tot maximaal 8 weken je trainingsschema wisselt.
Ook kun je variëren met je herhalingen, afhankelijk van je doelstelling, en zijn er veel variaties te maken in je training. Denk aan supersets of je training in een circuitvorm uitvoeren.

Materialen

Probeer zo min mogelijk je vast te houden aan de apparaten. Trainen met losse materialen is veel functioneler en heeft meer uitdaging. Let wel op dat je houding cruciaal is. Gebruik een spiegel of wanneer je niet zeker weet dat je iets goed doet, vraag dan om hulp.

Muziek

Wat mij onwijs motiveert is een goede tracklist met muziek waar ik motivatie van krijg.
Je zult merken dat goede muziek je echt door je training heen kan slepen. Dit hoeft niet voor iedereen te werken natuurlijk maar is het proberen waard zou ik zeggen.

Trainingsmaatje

Veel mensen vinden het fijn om houvast te hebben aan iemand om samen te gaan trainen. Het werkt motiverend en is gezelliger. Let wel op dat wanneer je beide geen zin hebt dat je niet samen op de bank eindigt met een flesje wijn… Spreek af dat jullie hoe dan ook gaan. Maak er een vast ritme van.

Uitdagingen

Stel uitdagingen voor jezelf. Hoe klein of groot ze ook zijn. Noteer je uitdaging en zet een doel met wat je wilt behalen. Bijvoorbeeld 10 km kunnen hardlopen of een bepaald gewicht kunnen squaten. Elk doel is er 1 en hoe meer jij vooruitging ziet hoe motiverender dit werkt.

Hou vol!

Geef het echt de tijd. Na een maand ben je er echt nog niet en is de kans op opgeven groter dan doorgaan. Pas wanneer je een tijdje traint raak je gewend aan je ritme, je ziet verschil in voor en na, je merkt dat je conditie verbeterd en je sterker wordt. Voor je het weet vind je het echt leuk!

 

Heb jij hulp nodig om fitness leuk te gaan vinden? Neem dan contact met mij op zodat ik je op weg kan helpen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *