Testimonial van Jordana
4 januari 2020
vitamine d
Waarom is vitamine D belangrijk?
9 februari 2020

Tips voor het weg masseren van hoofdpijn

Als er iets vervelend is dan is het wel om hoofdpijn te hebben. Vaak komt het opzetten tijdens een drukke dag of aan het einde van een enerverende dag. Deze vorm van hoofdpijn is meestal spanningshoofdpijn. Je concentratie vermindert, je voelt je vermoeid en rusteloos tegelijk en ook je humeur wordt er niet beter van. In veel gevallen is het een seintje dat je jezelf voorbij aan het lopen bent en dat je rustig aan moet doen. Ik geef je hier een aantal tips voor het weg masseren van je hoofdpijn.

Massage tips voor het voorhoofd

Na een lange dag geconcentreerd achter de computer zitten kun je last krijgen van een zwaar gevoel in je voorhoofd. Vaak gaat het gepaard met vermoeide ogen en hoofdpijn achter de ogen. Om de pijn en het ongemak te verlichten, kun je de volgende massagetechnieken toepassen:

  • Wrijf je handen tegen elkaar totdat ze lekker warm aanvoelen. Leg nu je handpalmen 15 seconden over je ogen heen. De warmte en de donkerte laten je ogen direct ontspannen.
  • Strijk met twee vingers van het midden van het voorhoofd met lichte druk naar de slapen. Herhaal dit enkele keren.
  • Masseer met je wijs- en middelvinger de slapen door met lichte druk kleine cirkeltjes te maken. Varieer in druk door zo nu en dan even 2 seconden iets meer druk te geven en weer los te laten.
  • Knijp zachtjes in je wenkbrauwen vanaf de binnenzijde in de richting van de slapen. Dit is een plek waar veel spanning zich ophoopt. Wanneer je geconcentreerd zit te werken, span je (vaak onbewust) te veel je wenkbrauwen.

Massage tips voor de schedel

Wanneer je een zwaar en dof gevoel in je hoofd hebt, kun je ook je schedel masseren. Ga dan als volgt te werk:

  • Met de toppen van je vingers masseer je de volledige hoofdhuid, net alsof je je haar aan het wassen bent. Maak langzame, stevige, draaiende bewegingen. Blijf steeds je handen verplaatsen en behandel zo je volledige schedel.
  • Pluk met je vingers zachtjes aan je haren over je hele schedel. Dit is ideaal om spanningen los te laten.
  • Wrijf stevig met de vlakke hand in lineaire glijdende bewegingen vanaf de middellijn boven op het hoofd naar de zijkanten en de achterkant van het hoofd toe. Herhaal verschillende keren.

Massage tips bij een stijve nek

Hoofdpijn ontstaat ook vaak door spanning die opgebouwd wordt in de nek, door een verkeerde houding. Volg dan de volgende massage tips:

  • Al zittend op een stoel pak je met beide handen de stoelzitting vast. Vervolgens buig je je hoofd rustig naar rechts. Houd even vast en buig dan je hoofd naar links. Daarna ga je met je kin in de richting van de borst. Zo strek je je nekspieren en kunnen ze beter ontspannen.
  • Buig je hoofd iets naar voren en masseer met je duimen met opwaartse circulaire bewegingen de schedelrand.
  • Knijp in je nekspieren en houd 3 seconden vast. Behandel de volledige nek van onder naar boven. Herhaal meerdere keren.
  • Ga rechtop staan en til op je inademing je schouders op in de richting van je oren. Houd hier even vast en laat op je uitademing je schouders los om alle spanning van je af te laten vloeien. Herhaal drie keer.

Wat kun je nog meer doen?

Al deze tips dienen als redmiddel als je waar en wanneer dan ook je hoofdpijn wilt verlichten. Daarnaast is het belangrijk om voldoende water te drinken. Ook voldoende slaap is essentieel om je hersenen te laten herstellen van alle dagelijkse inspanningen en indrukken. Heb je vaak last van spanningshoofdpijn, dan is het een aanrader om regelmatig een massage te ondergaan, zoals een sportmassage voor stijve spieren, een ontspanningsmassage om spanning te verlichten of een stoelmassage. Weet je niet zeker welke massage geschikt is voor jou? Neem dan gerust contact met mij op

Wendy Schaar Personal Training

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *